שמן דגים/שמן כבד דגים

 

שמן דגים ושמן כבד דגים הם שני תוספים שונים, אך שניהם מכילים חומצות אומגה 3 (EPA ו DHA). שמן דגים רגיל מופק מדגים כמו סלמון, טונה, הרינג, אנשובי, מקרל ואילו שמן כבד דגים מופק בדר"כ מכבד של דג הקוד.

שמן דגים  מכיל חומצות אומגה 3 בעלות תכונות אנטי דלקתיותמפחיתות כאב,  חיוניות להתפתחות המוח,  עוזרות במניעת הפרעות קצב והפחתת לחץ דם (123) ,  מסייעות בטיפול בהפרעות מוח ונפש (45678),  מונעות ניוון מקולרי של העין  (910), טובות לבריאות העור ולטיפול במחלות עור (1112), מפחיתות סימפטומים של הפרעות קשב וריכוז (1314),  מסייעות בהאטת התדרדרות קוגניטיבית (151617).

שמן כבד הקוד (Cod Liver Oil) מכיל גם כן את חומצות האומגה 3 בריכוז גבוה ובנוסף להן ויטמינים A ו  D  המסיסים בשמן ואשר קיימים בו באופן טבעי.  לויטמין A תפקידים חשובים בשמירה על בריאות העין, המוח, העור והמערכת החיסונית (למשל, ידוע שהוא מונע סיבוכים של וירוסים מסוימים, ובמיוחד של חצבת). ויטמין D נחוץ לתהליכי בניית עצם (מונע רככת עצמות ובריחת סידן), למערכת החיסונית, למוח ועוד.

שילוב של אומגה 3 עם ויטמין D מסייע בהפחתת סימפטומים של דיכאון והפרעות נוירו-פסיכיטאריות (18).  שמן כבד דגים הוכח גם כיעיל בטיפול בכיבים במערכת העיכול (19).

ויטמינים A ו D ברמות גבוהות עלולים לגרום לרעילות בגלל מסיסותם בשמן, לכן קיים חשש שתוספים מבודדים של ויטמינים אלה יכילו ריכוז גבוה מדי אם נצרכים בקביעות. הכמות בשמן כבד דגים מתאימה לרמות צריכה יומיות מומלצות, והמינונים למבוגרים הם כפית עד כף ליום.

שמני דגים מוכרים כמדללי דם ולכן לא מומלצים בשילוב עם תרופות מדללות דם ולפני ניתוחים.

כמובן לא מיועד לאלרגים לדגים.

מנסיון:

 בשימוש קבוע שמן דגים עזר לבעיות עור, יובש בעיניים, ריכוז ולמידה. 

לילדים עד גיל 9-10 אני נותנת חצי כפית. יותר מזה גרם לאי נוחות במערכת העיכול. 

העדיפות לשמן הנוזלי, אך יש לצרוך תוך חודש-חודשיים, לאטום טוב את הפקק למניעת חימצון ולשמור במקרר.

באופן אישי, כמוסות שמני דגים באופן כללי גורמות לי למיגרנות (אולי זה הג'לטין). 

חשוב מאד לבחור בשמן איכותי, נקי ממזהמים וטרי. אני מאד אוהבת את זה. אין עליו הכשר רשמי, אבל מבירור עם החברה, מיצוי השמן  נעשה מקוד אטלנטי שהוא דג כשר.