קואנזים Q10– ללב, פוריות, חילוף חומרים ועוד

קואנזים קיו 10 הוא יסוד חיוני בכל תא בגוף ונמצא ברמות גבוהות יותר בלב, בכבד, בכליות ובלבלב. הוא שוכן בתוך מיטוכונדריית התא ולכן מהווה מקור לייצור אנרגיה (ATP) בתא בכל רקמות הגוף. מעבר לאספקת אנרגיה,  הוא משמש גם כנוגד חמצון, מווסת לחץ דם, הכרחי לסיוע לאנזימים שונים לפעול (לכן שמו קו-אנזים), נשא אלקטרונים ועוד תפקידים חשובים. 

הגוף מייצר בעצמו קיו 10 גם ללא תלות בתזונה, אך עם השנים הייצור הטבעי של הגוף הולך ופוחת. כמו כן, שימוש בתרופות להורדת כולסטרול (סטטינים), מחלות שונות וחסרים תזונתיים אחרים שפוגעים בחילוף החומרים הכללי מפחיתים את רמתו.

נוכחותו של קיו 10 בתוך ממברנת המיטוכונדריה חיונית לצורך הפקת אנרגיה לתהליכים שונים בחילוף החומרים.  ירידה שלו יכולה להתבטא בחולשה ועייפות מוגזמת.

קיו 10 משמש כנוגד חמצון חשוב ומגן מפני נזק חמצוני לתאים שגורם למחלות ולהזדקנות מואצת (12). אמנם תיסוף עם קיו 10 לא הוכח במחקרים כבהכרח מאריך חיים, אך כן נמצא שיכול להגן מפני נזקים הקשורים להזדקנות הלב (34), השרירים (5), הביציות לשיפור פוריות (6) ובמדדי פוריות הגבר (78) . 

קיו 10 נחקר מעט גם בהקשר יכולתו למנוע סרטנים שונים ובמניעת נזקים של טיפולים נגד סרטן. 

במחקר שכלל 32 נשים חולות סרטן שד מפושט לבלוטות הלימפה, נמצא שתוספת קיו 10 סייעה בשיפור יעילותם של הטיפולים הקונבנציונלים (910). קיו 10 גם נמצא כמגן על הלב מפני נזקי תרופות כימותרפיות (11).

מחקרים שנעשו בהקשר של קיו 10 על אנשים הסובלים ממחלות נוירודגנרטיביות כמו פרקינסון ואלצהיימר מציגים תוצאות מנוגדות (למשל 12 לעומת 13)בכל מקרה, לא נגרם נזק מהתוסף. 

עוד נמצא שקיו 10 עשוי לסייע לסובלים ממיגרנות (14).

קיו 10 נמצא בכמות קטנה במזונות מסוימים, בעיקר באיברים פנימיים (כמו כבד, לבבות) וקצת בבשר, עוף, דגים כמו מקרל וסרדינים, ירקות ממשפחת המצליבים, וקטניות.  מדובר על כמויות קטנות.

קיימים שני סוגים של קיו 10. לפני המרה, כמו שמגיע ממזונות בצורתו הלא פעילה,  הוא נקרא יוביקווינון (ubiquinone). אחרי ההמרה המתרחשת בגוף הוא נקרא יוביקווינול (ubiquinol) וזוהי צורתו הפעילה. בתור תוסף הוא מגיע בשתי הצורות, כאשר היוביקווינול המומר הוא יותר יקר.  

אצל מבוגרים, נמצא שרמת הפלסמה של קיו 10 עלתה  באופן יותר ניכר בעקבות נטילה של התוסף המומר במשך שבועיים בהשוואה ליוביקווינון, במינון של 200 מ"ג ליום (15). 

מנסיון:

תורם להעלאת רמות האנרגיה. באופן אישי, בהחלט מסייע למניעת מיגרנות, גם אם לא במאת האחוזים.

מומלץ לצרוך עם אוכל שכן הוא מסיס בשומן.

בצורתו הטבעית יש לנו ניסיון טוב עם המוצר הזה (לאנשים בריאים), להעלאה מהירה של הרמות בדם אפשר לצרוך את היוביקווינול.

במקרים רפואיים או לאנשים הנוטלים תרופות חובה להתייעץ עם רופא. עלול לגרום לירידה בלחץ דם. 

מינון ממוצע הוא 200 מ"ג ליום מחולקים ל 2-3 מנות.