מגנזיום– הסוגים השונים והשפעותיו על הלב, מוח, שרירים ועצמות

מגנזיום משתתף בתפקידים רבים וחשובים בגוף הכוללים הולכה עצבית, הסדרת דופק, שמירה על מסת עצם ובריאות השיניים, איזון לחץ דם, הרפיית שרירים, וויסות קוגניטיבי.

לפי הערכות, כ 80% מהאנשים במערב סובלים מחוסר מגנזיום הנובע מתזונה לקויה ומתועשת ומהתמעטות מינרלים באדמה בגלל שימוש בחומרי הדברה ודשנים כימיים.

קשה לאבחן חוסר במגנזיום מכיוון שרובו נמצא בתאים ולא בדם. סימפטומים שכיחים המצביעים על חוסר כוללים: הפרעות קצב, לחץ דם גבוה, חולשת שרירים והתכווצויות, הפרעות התנהגות, חרדה, תסמונת הרגליים העצבניות, קשיי שינה, אוסטאופורוזיס, ועוד.

מקורות תזונתיים של מגנזיום כוללים ירקות ועלים ירוקים, קטניות, שקדים, אותם עדיף לצרוך מתוצרת אורגנית. יחד עם זאת, קשה מאד היום להגיע לתצרוכת היומית המומלצת ממקורות תזונתיים בלבד, במיוחד במקרים של חוסר, אצל ספורטאים או אנשים הסובלים ממתח וחרדה.

קיימים סוגים שונים של מגנזיום להם פונקציות טיפוליות ורמות ספיגה שונות, ותופעות לוואי ספציפיות.

בין הסוגים העיקריים:

  • מגנזיום אוקסיד (Magnesium Oxide) – המגנזיום ה"פופולרי" ביותר, כלומר השכיח בחנויות ובבתי מרקחת והזול מבינם אך הזמינות הביולוגית שלו נמוכה מאד (בסביבות 4%), ובעל השפעה משלשלת (!). לכן הוא טוב לטיפול בעצירות, כמו גם המגנזיום הידרוקסיד (Magnesium Hydroxide) הידוע בשם מגנוקס או Milk of Magnesia.
  • מגנזיום ציטראט (Magnesium Citrate) גם הוא קל להשגה, יחסית לא יקר, וספיגתו גבוהה. הוא פחות משלשל, אם כי יתכן שתהיה לו השפעה כזו במינונים גבוהים.
  • מגנזיום כלוריד (Magnesium Chloride) קיים בתור שמן מיימי, המזכיר את מי ים המלח. הוא מגיע בנוזל, בספריי או בפתיתים המיועדים להמסה במים. הוא נועד למריחה חיצונית על העור לכן ספיגתו יעילה מאחר והוא עוקף את מערכת העיכול.
  • מגנזיום ל-תראונט (Magnesium L-Threonate) בעל זמינות ביולוגית גבוהה, חוצה ביעילות את מחסום–דם-מח ולכן משפיע ברמה נוירולוגית ונוטרופית (nootropic) כלומר, משפר תפקודים קוגניטיביים.
  • מגנזיום גליצינאט (Magnesium Glycinate) בעל רמת ספיגה מעולה, אינו גורם לשלשולים וזמינותו פחות מושפעת מנוכחות גורמים מעכבי ספיגה.
  • מגנזיום סולפאט (Magnesium Sulfate) קיים מצורת מלחי אמבט המוכרים כמלחי אפסום או מלח אנגלי. בצריכה פנימית משלשל חזק.

תפקידיו העיקריים של המגנזיום:

* הרגעת מערכת העצבים וחרדות:

 המגנזיום חיוני לתפקוד הנוירוטרנסמיטר GABA האחראי על הפחתת עוררות יתר  במערכת העצבים הגורמת למתח וחרדה.

 * מסייע לטיפול בדיכאון.

*  חיוני להפקת ATP המייצר אנרגיה בתא, לכן משפר רמת אנרגיה ומפחית עייפות.

 * מגנזיום וסידן חיוניים שניהם יחד לתהליכי בניית עצם (12), ושילובם אופטימלי עם רמה תקינה של ויטמין D ו  K לספיגה וזמינות  (ניסיון טוב עם D ו האלה.)

חיוני לבריאות הלב ולמניעת הפרעות קצב. הרמות הגבוהות ביותר של מגנזיום נמצאות בלב.

מונע כאבי ראש ומיגרנות ע"י מניעת היצרות של כלי דם ועלייה בלחץ הדם.

מטפל בהפרעות שינה.

מונע התכווצויות שרירים.

תופעות לוואי של צריכת יתר דרך תוספים כוללים בעיקר גירוי במעי, שלשולים ולחץ דם נמוך.

למבוגרים לא מומלץ לצרוך יותר מ 400 מ"ג ליום.

מנסיון:

התנסיתי בסוגים שונים של מגנזיום על רקע בעיות שונות, כגון הפרעות קצב, התכווצויות שוק, מיגרנות ועוד.  

אל הטוב ביותר, המגנזיום גליצינאט, הגעתי לדאבוני רק בגיל 46, אבל עדיף מאוחר מאשר בכלל לא.

לאורך שנים  סבלתי מכאבי ראש ומיגרנות בתדירות גבוהה מאד ולא יכולתי להימנע מנטילה שכיחה של תרופות לשיכוך כאבים.

תחילה לקחתי את המגנזיום אוקסיד כי זה מה שהיה מצוי אז, וזה עזר קצת להתכווצויות בשוק הליליות ולקפיצות עפעף. לא הייתה שום השפעה על הפרעות קצב ובטח לא על המיגרנות ותופעות אחרות.

אחרי תקופה ארוכה ללא מגנזיום הפרעות הקצב התגברו לרמה אינטנסיבית, ואחרי א.ק.ג. ושלילה של בעיות רפואיות חיפשתי שוב תוסף מגנזיום ופניתי לציטראט. מצאתי אבקת מגנזיום ציטראט נקיה 100% ללא שום חומרם נלווים. הפרעות הקצב פסקו, אבל… התחילו התכווצויות סביב העיניים (לא עפעפיים) שמעולם לא היו לי. אז עזבתי אותו.

מגנזיום ל-תראונט החמיר את כאבי הראש. אולי זו אינדיקציה לספיגה טובה במוח. בכל מקרה, לא ניסיתי אותו לאורך זמן.

אחרי זמן מה גיליתי את המגנזיום כלוריד הנוזלי (מגיע גם כפתיתים מסיסים במים). הוא בעל מרקם שמזכיר את מי ים המלח—מעקצץ, שמנוני מעט, מלוח. הוא נספג דרך העור ועוקף את מערכת העיכול, לכן יכול להיות מאד יעיל במקרים של חוסר ספיגה או הפרעות עיכול. 

אני מרגישה שהוא נספג ומגיע למחזור הדם. יחסית מהר. יש שיפור לטובה בהרגשה הן מבחינת כאבים והן מצב רוח בשעות שלאחר המריחה. אני משתמשת  בזה. הוא נקי, לא יקר ועובד טוב.

הוא לא יעביר מיגרנה שכבר התפרצה אבל יכול להקל.

נהוג לרסס על כפות הרגליים ולהחזיקן מורמות כמה דקות (זהירות מכתים!). ניתן לרסס על כל מקום בגוף.  על התווית כתוב ש-4 ריסוסים שווים ל 66 מ"ג מגנזיום. אפשר גם לטבול רגליים בגיגית קטנה עם הנוזל. 

חסרונות: מעקצץ, לאורך זמן מייבש קצת את העור, מכתים. לכן קצת קשה להתמיד איתו, אבל נמצא בארון לעת הצורך.

מגנזיום סולפאט או מלחי אפסום (או מלח אנגלי) טובים לאמבט ומרגיעים שרירים. גם כאן הספיגה דרך העור. ניתן למצוא בחנויות טבע.

ולגולת הכותרת, המגנזיום גליצינאט, אני אוהבת ספציפית את זה. באופן אישי נוכחתי שנספג מצוין, השפעתו מהירה ויעילה מבחינת מניעת כאבים (ראש, מחזור, שרירים), משפר מצב רוח.

מגיע באבקה מתמוססת בקלות, ללא חומרים בעייתיים.

ללא השפעה משלשלת.

יש צורך להתמיד אתו לאורך זמן, אבל שווה את ההטבה המשמעותית שהוא מספק, ואת ההפחתה בצורך במשככי כאבים.